fredag 17 juni 2011

Snart 4 och ett halvt år och många idéer...

Andra dagen på Mirabelles sommarlov och vi är redan ovänner haha. Tålamod med barnen är inte alltid min starka sida men jag försöker... Klart hon blir rastlös här hemma när hon inte har dagis men jag kämpar för att hon ska göra något annat än sitta vid tvn o datorn hela dagarna... Undrar vad hon ska med alla leksaker till? De är visst bara roliga när hon har kompis här, suck... Försöker komma på något åt henne varje dag och i eftermiddag ska hon åka tåget med mormor till moster, vi ska dit senare och "fira" systersonen som slutat 9an idag. Dock fick man övertala Mirabelle för att göra detta lilla äventyr, den lilla mammiga flickan var rädd att hon ska sakna sin mamma om hon åker iväg med mormor... Att leka hela dagarna är inte min grej, ibland e det ok, men det är inte heller så lätt när lillebror vill ha sin uppmärksamhet med... Det löser sig, nu är det ju snart helg och då är vi 2 här hemma som kan roa barnen, haha. Ibland känns det som det enda dagarna går ut på, att hålla barnen nöjda. Men Mirabelle ska på sommarfest imorgon, hon är ju så stor nu att hon gör saker för sig själv ibland, utan oss.

Fick just höra att Mirabelle bara gillar sin pappa, Ted, sin nina (mjukis-kanin) och Sophie och hennes mamma och pappa, haha. Men hon erkände därefter att om mamma säger till henne nåt är pappa bäst och tvärtom.  De andra i familjen är bäst i världen just nu, och det är ju inte så lätt att mäta sig med förståss...

En dag sa Ted "mamma". Då sa Mirabelle "det är bara för att han börjat gilla dig lite nu med mamma, innan gillade han bara mig, nu e det bara pappa kvar" Haha

Mirabelle har lösningar på allt, säger man att en sak inte går pga något vet hon alltid hur man kan göra istället. "men mamma, jag vet hur vi kan göra...." Inte alltid lätt att förklara att ett Nej är ett nej! Idag har hon torkat golvet i vår hall, jag fick stålsätta mitt tålamod för att inte ta över, och sen berömde jag henne för hon var faktiskt duktig, även om det tog sin lilla tid. :-)

Tristare väder idag, vi skulle fikat på lekplatsen men det regnade och är blött där nu, så vi fikade i uterummet istället. Ha en kul helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar